Gron barnsmoothie med mango kinesiologi

Smoothie för barn med mango och gröna blad

Smoothie för barn som är både är enkel och nyttig

Här är ett recept på en smoothie som går snabbt att göra och som passar bra för barn. Smoothien innehåller en massa nyttigheter och det är ett enkelt sätt att få i barn sådant som de annars inte skulle få i sig.

2 dl mango (fryst eller färsk)
1 näve med gröna blad (sallad, spenatblad, grönkål m.m)
1 msk pumpakärnor eller solroskärnor
0,5 msk chiafrön (blandas med ca 1 dl vatten så att de mjuknar)
3 dadlar
3 dl vatten

Ta samtliga ingredienser och blanda ihop dessa i en mixer. Kör mixern så att allt finfördelas ordentligt. För att spetsa till smoothien ytterligare kan man lägga i några färska hallon på toppen.

För er som vill dricka smoothie varje dag är det viktigt att variera ingredienserna så att kroppen inte blir mätt på dessa. Detta är särskilt viktigt att tänka på när det gäller de gröna bladen.

Nyttiga egenskaper hos de olika ingredienserna i smoothien:

Gröna blad:

Smoothie för barn med gröna blad
Gröna blad – mangold

Innehåller mängder av nyttiga ämnen som vitaminer, mineraler, enzymer, antioxidanter, flavonoider och klorofyll. I och med att de ätes råa så behåller de sina goda egenskaper.

Chiafrön:

Smoothie för barn och som barn gillar med chiafrön
Nyttiga och goda chiafrön

I Sverige har chiafrön varit relativt okända fram tills för några år sedan. Supermaten chiafrön är emellertid ingenting nytt utan har används sedan urminnes tider av Aztekerna och mayaindianerna p g a dess goda egenskaper.

Chiafrön är rika på exempelvis omega 3-fetter, fibrer, proteiner och antioxidanter. Dessutom innehåller de många viktiga vitaminer och mineraler. Exempelvis finns det mycket kalcium men även c-vitamin. Även magnesium- och zinkhalten är stor vilket inte minst är bra för skelettet, huden och håret bara för att nämna några exempel. Dessutom är de en bra källa för att fylla på järndepåerna. Att fröna vidare är energirika och bra för matsmältningen samt upprätthåller en lång gör dem inte sämre.

Chiafrön passar som tidigare nämnts utmärkt i smoothien då det både är nyttigt och mättande.

Pumpakärnor:

Innehåller flera viktiga vitaminer och mineraler. Bland annat så är de rika på zink, magnesium och järn men även antioxidanter. Dessutom har de en hög proteinhalt.

Hallon:

Hallon är fiberrika bär och innehåller även mycket c-vitamin, folsyra, kalium och järn. Dessutom har de även höga halter av fibrer samtidigt som de är rika på antioxidanter.

Mango:

Mango innehåller både fibrer, vitaminer (ex. c-vitamin) och mineraler, men även antioxidanter. I mango finns det även betakaroten som kroppen kan ombilda till a-vitamin. Därutöver finns det även kostfiber vilket exempelvis anses vara bra för mage och ge mättnadskänsla.

Dadlar:

Dadlar är lätta att smälta för magen och ger även snabb energi.  De innehåller även en hel del kalium.

Vatten:

Rent vatten är bland det viktigaste som finns för oss människor. Enligt de överlevnadsregler som finns så klarar man sig inte utan vatten i mer än 3 dagar. Dock blir man snabbt försvagad redan efter 1 dag utan vatten.

Vår kropp består till ca 60 % av vatten och för nyfödda barn är den t om ännu högre. Vatten används bland annat av kroppen för att transportera salter, proteiner och kolhydrater till rätt ställe i kroppen. Vatten används vidare för att göra göra oss av med diverse slaggprodukter vilket utsöndras via urinen och då vi svettas. Samtidigt används vatten till att reglera vår kroppstemperatur.

Chiafrön är rika på nyttiga omega 3-fetter, antioxidanter, vitaminer och mineraler

I Sverige har chiafrön varit relativt okända fram tills för några år sedan. Supermaten chiafrön är emellertid ingenting nytt utan har används sedan urminnes tider av Aztekerna och mayaindianerna p g a dess goda egenskaper.

Chiafrön är rika på exempelvis omega 3-fetter, fibrer, proteiner och antioxidanter. Dessutom innehåller de många viktiga vitaminer och mineraler. Exempelvis finns det mycket kalcium men även c-vitamin. Även magnesium- och zinkhalten är stor vilket inte minst är bra för skelettet, huden och håret bara för att nämna några exempel. Dessutom är de en bra källa för att fylla på järndepåerna. Att fröna vidare är energirika och bra för matsmältningen samt upprätthåller en lång gör dem inte sämre.

Komplettera din nyttiga mat med kinesiologi

Att äta nyttigt är viktigt, men det finns även många andra delar i livet som är viktiga att tänka på. Exempelvis behöver kroppen motion, rent vatten, frisk luft, rätt näring o s v bara för att nämna några exempel.

För att hjälpa kroppen att komma i balans och för att få immunförsvaret att arbeta rätt kan du komplettera ditt liv med kinesiologiska behandlingar.

 

Vänliga hälsningar
Christoffer Lindberg – Kinesiolog Friskovision