Viktigt att tänka på för att hjälpa kroppen att må bra

Det finns många saker som man själv kan göra för att hjälpa kroppen att må bra. Här nedanför har jag sammanställt de saker som jag anser är viktigast att tänka på.

Bild2

  • Dricka rent vatten
  • Äta ren och rätt mat
  • Andas ren luft
  • Motion
  • Avslappning

Dricka rent vatten: 

När det gäller vatten är det framför allt viktigt att dricka tillräckligt med vatten för att hjälpa kroppen att må bra. Det vatten som man sedan dricker ska helst vara så rent som möjligt och i övrigt av en god kvalitet. Det finns bra vattenrenare som man kan köpa och har förslag på några som ger bra resultat. Förutom vattenrening via ett avancerat filtersystem så är vattnet från vissa vattenrenare även antioxidativt vilket anses ha en föryngrande effekt samtidigt som det kan öka ph-halten i vattnet.

Dricker vi vatten som inte är renat kommer vår kropp att vara filtret istället för att filtret i vattenrenaren tar hand om det. Generellt sett har vi ett bra vatten i Sverige. Dock märker man efter några månaders användning att filtret behöver rengöras och att det då är en hel del smuts som fastnat i det keramiska filtret.

Genom ett rent vatten slipper immunförsvaret belastas med exempelvis klor och läkemedelsrester samt andra föroreningar som många har i sitt kranvatten.

Äta ren och rätt mat: 

Den mat vi äter ska vara så fri från gifter som möjligt. Det är därför bra att försöka köpa ekologiska råvaror i de fall det finns tillgängligt för att inte belasta kroppen med onödigt mycket bekämpningsmedel.

Dessutom är det viktigt att äta rätt mat för kroppen. Alla människor är unika och när det gäller många födoämnen är det individuellt vad vi tål respektive inte tål. Genom muskeltester kan man undersöka vad just din kropp inte gillar för att sedan försöka undvika detta.

Generellt sett har de allra flesta problem att tåla vetemjöl och en allmän rekommendation är därför att undvika detta.

 Andas ren luft:

Våra kroppar utsätts ständigt för exempelvis miljögifter och det är som bekant inte möjligt att helt och hållet undvika detta. Vistas vi ute i naturen så utsetts vi mer eller mindre för bland annat avgaser beroende på var vi bor. Dessutom exponeras vi ständigt för bland annat virus, bakterier, kemikalier och toxiska metaller.

I och med att vi inte kan undvika oren luft på alla ställen kan vi ändå försöka att påverka det vi kan. Därför kan det vara bra att ha så ren luft i den inomhusmiljö som vi vistas i. Av den anledningen kan det därför vara bra att köpa en luftrenare av god kvalitet.

 Motion: 

Att röra på sig är nyttigt för alla och är en viktig komponent för att uppnå en bra hälsa. Därför bör man motionera i någon form. Har man inte möjlighet att jogga, gå på gym eller på annat sätt utföra träning så är det alltid bra att ta promenader i friska luften. Förutom att kroppen mår bra fysiskt är det även gör det även gott för det psykiska välbefinnandet.

 Avslappning: 

Det finns många olika sätt att aktivt jobba på för att åtminstone någon gång under dagen slappna av. Här är det individuellt vad man själv mår bra av. För vissa kan det exempelvis vara avslappnande att träna, måla eller lyssna på musik, medan det för andra är avslappnande med en promenad i naturen. Här väljer man vad som passar bäst för en själv och huvudsaken är att man får avslappning och kan stressa av. Att yoga, meditera, utöva mindfulnes m.fl. är också sådant som gör gott för både kropp och själ.