C-vitamin finns i mer än citrusfrukter

C-vitamin som även kallas för askorbinsyra har flera viktiga funktioner för våra kroppar. Bland annat är det viktigt för bindvävens ämnesomsättning. Samtidigt stärker det även våra blodkärl, tänderna, huden och skelettet. Dessutom hjälper det till så att vi lättare kan ta upp järn från maten. Det finns även en del forskare som menar på att c-vitaminer i höga doser minskar risken för förkylningar.

I vilka livsmedel finns c-vitamin

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin. Det betyder att ifall vi får i oss för stora doser så försvinner det med urinen. Det finns framför allt i de flesta frukter, bär och grönsaker. Exempelvis finns det i citrusfrukter som citron och lime. Även svarta vinbär är en bra källa. När det gäller grönsaker så finns det en hel del c-vitamin i vitkål och broccoli för att nämna några exempel.

Symtom på c-vitaminbrist

Symtomen vid lindrig c-vitaminbrist är trötthet och irritation. Blir c-vitaminbristen allvarlig så kan det ge sjukdomen skörbjugg vilket i sin tur ger symtom som känslighet för infektioner, försämrad sårläkning och inflammationer främst i tandköttet.

Information om hälsa och kinesiologi

På Friskvisions hemsida kan du läsa mer om olika vitaminer och mineraler, men även få andra hälsotips. Dessutom kan där boka kinesiologisk behandling för att få reda på vad din kropp behöver mest. I en behandling finns det även möjlighet att undersöka om du exempelvis har c-vitaminbrist såvida det inte dyker upp i behandlingen.

c-vitamin eller askorbinsyra finns i citrusfrukter
C-vitamin finns bl a i frukter, bär och grönsaker